Orsakade kortison verkligen Anna Gunns drastiska viktminskning?

kändisar | viktminskning

September 27, 2013 | av: Whitney E. RD

Screen shot 2013-09-23 vid 9.57.00 AMjag visste att jag inte var den enda som trodde att något var upp med Anna Gunn drastiska viktminskning.

Emmy-tittarna blev chockade söndag kväll för att se den bästa kvinnliga biroll vinnaren ser extremt tunn på den röda mattan efter en märkbar viktökning under säsong 4 av Breaking Bad.

som svar på fansens oro tog Gunn äntligen upp frågan till tidningen People och förklarade att hennes viktökning orsakades av ett läkemedel som hon tog för någon mystisk sjukdom.

”jag var faktiskt sjuk medan jag filmade showen och det påverkade min vikt”, sa Gunn. ”De gav mig kortison och jag puffade upp och gick upp i vikt. Nu är jag bättre, tack och lov.”

hon fortsatte med att säga att hon tappade vikten genom att göra Pilates och jaga runt sina två små barn.

jag undrade omedelbart, kan en medicin verkligen påverka någons vikt så mycket? Och hur förklarar det det faktum att hon är ännu tunnare än hon var före viktökning?

jag vände mig till min vän Dr.Joshua Goldman, bosatt läkare vid UCLA och chefredaktör för House Call, MD, för svar.

Dr.Goldman berättade för mig att kortison är en slangterm för en grupp mediciner som kallas kortikosteroid som används på två sätt: i medicinska nödsituationer och för långvarig behandling av sjukdomshantering.

i det första fallet kan de användas om någon hade en astmaattack eller en allergisk reaktion. I den senare används de för att behandla autoimmuna sjukdomar som lupus eller artrit.

som det visar sig är den långsiktiga användningen av dessa läkemedel vanligtvis förknippad med viktökning. Mer specifikt kan det producera” Cushingoid symptom”, dvs snabb viktökning i ansiktet, buken och baksidan av nacken. Usch!

jag gjorde lite mer forskning och fick reda på att Ashley Judd faktiskt sa att hon led av liknande symtom 2012 efter att ha använt steroider för att behandla en allvarlig sinusinfektion.

så det verkar Anna Gunn förklaring är helt legit. Men det förklarar inte riktigt hennes extrema viktminskning.

Dr.Goldman berättade för mig att när en person slutar använda en steroid, borde de kunna återgå till sin startvikt på sex månader till ett år.

”människor som går upp i vikt på steroider har det lite lättare än den genomsnittliga personen när det gäller att gå ner i vikt efter att ha stoppat medicinen eftersom deras kropp kommer att trenda mot sin tidigare vikt nu när du har tagit bort den viktökande stimulansen.”
notera, han sa inte att de förlorar mer vikt.

här är en bild av Anna 2008, före viktökning, ser glad och frisk ut.

anna-gunnFotokredit: Getty

det är tydligt att hon är mycket mindre nu än hon var tidigare.

vad som än händer med Gunn hoppas jag bara att hon gör det bra. Jag har älskat att titta på henne på Breaking Bad genom åren och hoppas kunna fortsätta att se hennes stjärna stiga i vilket projekt hon väljer nästa.

tack till Dr. Goldman för hans hjälp med forskningen i den här artikeln!

väg In: vad är dina tankar om detta? Stör det dig när du ser skådespelerskor som ser så tunna ut? Eller tror du att människor behöver tänka på sitt eget företag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.